Nyheter / Avgifter för mat på nätet till äldre kan vara olagliga

Avgifter för mat på nätet till äldre kan vara olagliga

Matkassetrenden har nu nått äldreomsorgen. I februari 2017 beslutade vård- och omsorgsnämnden att Lunds gamla med hemtjänst måste börja veckohandla mat på nätet själva, skriver Sydsvenskan. Även kommuner som Trelleborg och Kävlinge har hakat på trenden. Men systemet har fått hård kritik och kan rent av vara olagligt – matkasseföretagen tar nämligen ut en avgift för utkörningen som de äldre själva måste betala.

För ett år sedan hade 654 Lundabor hjälp med hemhandling genom hemtjänstens personal. Undersköterskor fick listor, gick och handlade i livsmedelsaffärer och kom hem och lämnade varorna hos den som beställt dem. Med den nya matkassetjänsten måste de äldre själva veckohandla via nätet, samt stå för en avgift för hantering och utkörning på cirka 400 kronor per månad, något som en del fattigpensionärer helt enkelt inte har råd med.

Nu menar Titti Mattsson, juridikprofessor i Lund, att avgifter för matinköp via nätet enligt lag inte får läggas över på äldre med hemtjänst.
Hon har stöd av en färsk dom i förvaltningsrätten där en 97-årig man i Trelleborgs kommun slapp handla mat på nätet och stå för leverantörernas avgifter.

– Kommunen måste ta hänsyn. Man kan inte lägga på de äldre avgifter på det här sättet. Klassisk socialforskning visar att det är dyrt att vara fattig. Det är väldigt dyrt att köpa små portioner jämfört med att storhandla. Tillkommer det dessutom avgifter blir det en ytterligare belastning, säger Titti Mattsson till Sydsvenskan.

I Kävlinge kommun måste hemtjänsttagarna sedan i höstas handla mat från ett enda matkasseföretag: Mathem, sedan kommunen gjorde en upphandling. Av de två företag som svarade var det Mathem som hade lägst avgifter. Trots detta har det nya systemet blivit dyrare för de äldre än det föregående, där hemtjänstpersonalen skötte handlandet.

Bakgrunden till förändringen är att facket menar att hemtjänstpersonalen inte ska bära tunga matkassar, och de ansvariga menar att personalen nu får mer tid till att umgås med de äldre. Den som inte själv klarar att beställa sin mat hos olika butiker får assistans av hemtjänstanställda, som sitter med vid en äldres dator, eller plockar fram hemtjänstens ipad.
– Vi behöver vår omsorgspersonal. Det är bättre att de tar hand om våra äldre istället för att stå i kassakö och bära hem tunga kassar, säger socialchef Christin Johansson till Sydsvenskan.