Nyheter / Nya matproblem för friskolekoncern

Nya matproblem för friskolekoncern

Efter köttskandalen i februari där obesiktigat polskt kött serverades på 26 Stockholmsskolor bröt fristående Kunskapsskolan med matleverantören Kleins Kitchen. I stället tecknade skolan, som bland annat finns i Fruängen och Enskede, avtal med det nystartade bolaget Närda efter en central upphandling, skriver tidningen Mitti Söderort. Men nu har andra problem uppstått med den nya matleverantören och skolan har kopplat in jurister på ärendet. Kritiken handlar bland annat om att rätter serverats kalla, att information till allergiker inte har skrivits upp så som den ska och att glutenintoleranta har fått nöja sig med att bara äta potatis.
– Tyvärr har vi inte varit nöjda, säger skolans kommunikationschef Sofi Klang. Vi har inte alltid fått de leveranser vi ska ha och maten har inte alltid innehållit rätt näringsvärden. Vi hade betydligt högre förväntningar än så här, säger hon.
Sofi Klang säger också till Mitt i att det varit stora problem med specialkosten.
– Det har varit otydliga innehållsförteckningar och svårt att få till en struktur för att rätt elev ska få rätt mat. Det har varit en del situationer som har varit mycket problematiska.
Hon har förståelse för elevernas klagomål och uppger att även lärarna, som äter samma mat, har reagerat.
Närda, som har centralkök i Varberg, marknadsför sig med ett sous vide-koncept där färdiglagad vakuumförpackad mat levereras nedkyld och värms på plats. I avtalet ingår också personal som används på vissa skolor, skriver Mitt i.
Tidningen har varit kontakt med Närda, som via mail bland annat skriver att det alltid är ”en utmaning att kunna leverera korrekt specialkost i början på ett läsår” och att det tog drygt en månad innan de fick korrekt information från skolorna. Sedan vecka 40 tycker leverantörens försäljningschef Mikael Fredriksson att leveransen av specialkost har fungerat bra.
”Det är inte bra att eleverna inte får korrekt mat men det är alltid en viss inkörningstid på detta och vi arbetar alltid att så fort som möjligt efter läsårsstart komma till rätta med antal elever samt allergier för att alla elever skall kunna äta en god och näringsriktig lunch. Det som du beskriver här är dock ett gammalt problem som sedan länge är åtgärdat”, skriver Mikael Fredriksson.
Enligt Sofi Klang har Kunskapsskolan under hösten arbetat parallellt med två olika spår för att lösa situationen. Det ena är att skolan tillsammans med Närda arbetar med en åtgärdsplan och för en diskussion om framtiden.
– Det andra är att vi har jurister inkopplade som tittar på det här. Där kan jag inte gå in så mycket på detaljer, det är ett känsligt läge i en jätteviktig fråga, men vi är verkligen inställda på att våra elever ska få bra skolmat, säger hon.
Mikael Fredriksson ger inget konkret svar på om på några åtgärder kommer att vidtas från Närdas sida, men menar att de alltid lyssnar på synpunkter som kan föra dem framåt.