Sojavisp blev Årets Matbluff
Med överlägset flest röster blev det Alpro Cuisine soya vispbar som utsågs till ”vinnare” av antipriset Årets matbluff, av närmare 200 nominerade bidrag.
– Väldigt många känner sig uppenbarligen lurade av innehållet i produkten, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentorganisationen Äkta vara, som ligger bakom omröstningen.
Trots att det vegetabiliska gräddalternativet har ”soja” i namnet innehåller det endast två procent av denna råvara. Som jämförelse innehåller Alpros egna sojadrycker fyra gånger så mycket sojabönor. Den huvudsakliga råvaran i sojavispen är istället palmolja, vilken utgör hela 25 procent av innehållet.
Närmare hälften av de totalt 19 100 rösterna föll på företagets produkt. Närmaste konkurrenterna var Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär och Pågen Brioche hamburgerbröd.
Så här löd juryns motivering:
”Liksom sojadryck är ett alternativ till mjölk är denna produkt ett alternativ till vispgrädde. Innehållet av just sojabönor är dock mycket blygsamt, ynka 2 procent, faktiskt betydligt mindre än de 8 procent som finns i samma tillverkares sojadryck. Istället utgörs hela 25 procent av produkten av palmolja, vilket tillverkaren förstås inte skyltar med. Sina gräddliknande egenskaper har produkten fått med hjälp av bland annat konsistensmedel och aromämne.”
Röstresultat
Totalt 19 100 röster fördelade enligt nedan:
- Alpro Cuisine soya vispbar (9 416 röster)
- Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär hallon & jordgubb (3 431)
- Pågen Brioche hamburgerbröd (3 270)
- Rå Blåbär pressad råsaft (2 019)
- Semper gluten free Bovete & Teff mjöl (964)