Svenskar bryr sig mer – men många äter sämre
Att maten är bra för djur och natur och producerad med schyssta arbetsvillkor är viktigt för svenska konsumenter, enligt en ny rapport från KRAV. Och så ser det ofta ut i de attitydundersökningar som regelbundet publiceras – svenskar har höga ambitioner inför sina inköpsrundor, maten ska vara bra för både omvärlden och den egna kroppen. Men speglar attityderna verkligen hur vi äter?
Någon entydig bild av hur hållbarhets- och hälsomedvetna svenska konsumenter är i relation till vad de faktiskt köper, är givetvis svår att få. Jämför man olika rapporter, tonar en komplex bild fram. Den ekologiska försäljningen ligger fortfarande under 10 procent av totalen, enligt den senaste halvårsrapporten från Ekoweb. Tittar vi på hälsobiten är godis, läsk och fett de kategorier som ökar mest i handeln, enligt siffror från dagligvaruhandeln. En undersökning från Nordiska Rådet som kom i våras visar dessutom att människor i de nordiska länderna har fått sämre matvanor, jämfört med 2011. Bland barn som har föräldrar med kort utbildning har andelen som äter ohälsosamt ökat från 12 till 24 procent. När det gäller totalpoängen ligger Sverige sämst till i hela Norden, dock är vi relativt bra på att äta fisk, frukt och grönsaker.
Här är de tio viktigaste faktorerna när vi handlar mat enligt KRAVs undersökning:
1. Smakar gott
2. Har hög kvalitet
3. Är producerad på ett sätt som är bra för djuren
4. Inte har skadlig påverkan på djur och natur
5. Ger bonden/producenten tillräckligt betalt
Har svenskt ursprung (delad femteplats)
7. Är producerad med bra arbetsvillkor
8. Är naturlig
9. Är producerad utan bekämpningsmedel
10. Är hälsosam
Undersökningen är gjord av Kantar Sifo i september 2017 på uppdrag av KRAV bland 1000 konsumenter.
Här är de tio viktigaste faktorerna när vi handlar mat enligt ”Matrapporten 2017”:
- Att det är hög råvarukvalitet
- Att det är billigt
- Att det smakar gott
- Att hela familjen gillar det
- Att det är nyttigt
- Att det är svenskt / närodlat
- Att jag är sugen på det
- Att det är ekologiskt
- Att det är varierat
- Att det är enkelt och snabbt
Källa: Food & Friends Matrapporten 2017, gjord på drygt 1000 svarande via en oberoende webpanel.
Här är livsmedlen som ökade mest i Sverige 2016 enligt dagligvaruhandeln:
1. Sötsaker
Choklad och godis dominerar denna kategori och ökar mest i den svenska matkassen, volymen steg med 5,3 procent förra året.
2. Fett
Försäljningen av smör har mer än tredubblats sedan år 2000, men margarin och matolja dominerar fortfarande den feta gruppen som ökar 4,7 procent.
3. Läsk
Försäljningen av läsk, juice, saft och mineralvatten ökade med 3,6 procent förra året, sedan prishöjningarna räknats bort.
4. Söta såser
Den statistiska gruppen ”övriga livsmedel” domineras av ketchup, majonnäs, dressingar, marinader och kryddsåser från exempelvis det asiatiska köket. Vi köpte mellan tre och fyra procent mer av dessa söta smaksättare i fjol.
Uppgifterna kommer från dagligvarukedjorna Ica, Axfood (Willys och Hemköp, Coop och Bergendahls (med Citygross), Pressbyrån, Seven-Eleven och bensinstationer. Enligt samma kedjor köpte svenska folket mat och dryck för 271 miljarder kronor i Sverige under 2016. Det livsmedel som ökade mest räknat i pengar var fisk, men nästan hela uppgången för denna vara berodde på att priserna steg, inte ökad konsumtion.